Mange som jobber med barn og unge opplever at det kan være vanskelig å ta opp bekymring med barna og foreldrene det gjelder. Metoden «Å ta opp uro» fra RBUP inngår i det grunnleggende kompetanseprogrammet i BTI. Målet er å ruste ansatte til å ta opp tema som vekker uro – før det blir den vanskelige samtalen.
Målet med Uro-metoden er at vi tar opp vår uro på en respektfull måte, som opprettholder muligheten for videre samarbeid.
Ta opp uro er en metode for oss som jobber med barn, unge og familier. Metoden hjelper oss å ta opp uro/bekymring med den det gjelder. Det kan være en uro i forhold til foreldre, barn, ungdom, en kollega eller samarbeidspartner. Metoden bygger på dialog, og er utviklet av Esa Eriksson og Tom Erik Arnkil, Nasjonalt institutt for helse og velferd, Helsingfors, Finland.
«Å ta opp uro» handler om å:
Line Lundsæther i Nes kommune forteller om hva Uro-metoden gir henne i møte med barn, unge og foresatte:
Dag 1: Gjennomgang av grunnprinsippene i metoden
Dag 2: Øvelse på å ta opp uro/bekymring
Dag 3: Presentasjon av hjemmeoppgave
Presentasjon for ansatte som jobber med elever i skolen
Presentasjon for ansatte som jobber med barn i barnehagen
På alle tre dagene vil det være en veksling mellom forelesning, praktiske øvelser der vi jobber individuelt og i mindre grupper, og diskusjoner i plenum. Mellom hver samling blir det gitt hjemmeoppgaver. For å få kurset godkjent må du delta på alle opplæringsdagene og ha gjennomført en planlagt uro-samtale til 3. kursdag.
Det blir enkel servering.
Om urometoden:
Ta opp uro - En metode for oss som jobber med barn, unge og familier
Early Dialogues Manual. Tidlige dialoger, uro-metoden. Tom Erik Arnkil og Esa Erikson (2017). Finnes så langt bare på engelsk
Rapport om bruk av uro-metoden i forebygging av frafall i videregående skole